THINKING IN POSITIVE TERMS

 



Positief denken is een begin van een positiever leven. Echter in de fase van je leven waar je je nu in bevindt, kan dit misschien moeilijk zijn om te geloven. Maar lees even verder.

Positief denken is een keuze!!

Doorheen de dag gaan er voortdurend gedachten door je hoofd. Deze kunnen positief of negatief zijn. Je beslist zelf of je hierin mee gaat of niet. Je geeft namelijk zelf de invulling of de gedachte positief of negatief is. Bijvoorbeeld: 'ik moet dit en dit en dit en ... allemaal vandaag nog doen, dat krijg ik nooooit gedaan.'
 Ben je een pessimist, dan zie je alles negatief. Je ondergaat of legt je bij de situatie neer. Een pessimist heeft naar zijn gevoel geen andere keuze. Een optimist daarentegen ziet de mogelijkheden!! De optimist probeert het beste uit een situatie te halen. De gedachten ombuigen naar iets positief vraagt oefening. 

In dit voorbeeld heb je verschillende taken om te doen en ga je een stapje terug nemen. Je stelt jezelf de volgende vragen: Welke taken zijn het belangrijkste? Hoeveel tijd neemt elke taak in beslag? Is het realistisch dat ik dan alle taken vandaag af moet werken? Moet ik in de toekomst mijn taken beter verdelen en ze niet allemaal op 1 dag samen brengen? Kan ik iets veranderen waardoor ik in de toekomst niet meer die druk voel om zoveel taken op 1 dag af te moeten werken, wat eigenlijk helemaal niet realistisch is om van mezelf te vragen? Moeten alle taken op 1 dag gebeuren en is het niet realistisch om het van jezelf te vragen omdat je nu eenmaal niet zoveel uren in 1 dag hebt, dan kan je taken uitgeven. Zie de mogelijkheden!

Ben je snel geneigd om anderen de schuld te geven van je negatieve resultaten, dan neem je dus al snel de slachtofferrol aan. Je denkt er niet aan hoe je de situatie anders kan aanpakken in de toekomst om een positief resultaat te bekomen maar schuift het probleem van je af.

De optimisten zullen grip proberen te krijgen op een negatieve situatie. Ze gaan er anders mee om. Optimisten hebben er vertrouwen in dat een ander resultaat bereikt kan worden, als ze hun gedrag maar veranderen. Ze zien de mogelijkheden!!